CANVI CONCEPTUAL
I APRENENTATGE SIGNIFICATIU: de l'estudi a la posada en pràctica
|
|||
Síntesi destacant
l'aprenentatge que he efectuat
|
|||
Com alumna de l'assignatura NTICEDU a la UOC al llarg del semestre he hagut de realitzar diferents activitats.
La lectura i anàlisi dels articles i la resta de materials de l'assignatura,
la participació en un debat intercanviant posicions i informacions amb la
resta de companys de l'aula, l'elaboració d'argumentacions i mapes de
conceptes ,la utilització de recursos de web 2.0 i l'aplicació de tot
l'experimentat en un projecte d'intervenció a
través d'una activitat d'E-A que responia a un problema significatiu
han possibilitat que m'hagi endinsat en un vertader aprenentatge constructiu
i que hagi efectuat aprenentatges significatius.
|
|||
ÍNDEX
|
CONTINGUT
|
OBSERVACIONS
|
|
CONTEXT GENERAL
|
|||
Experiència
|
1 semestre
|
||
Experiència/Nivell d'expertesa en l'ús de TIC
|
Navegació per internet, processador de textos word.
|
||
Tipus de centres
|
Universitat
|
||
Localització del centre
|
|||
Connexió
|
Internet
|
||
Localització dels recursos tecnològics
|
Ordinador personal, aula virtual, enllaços de llocs web
proporcionats des de consultoria i les seves orientacions, recerca per la
xarxa de recursos web 2.0 i la seva posada en marxa: bloc, google docs
|
||
Situació socio-econòmica de les alumnes
|
Classe mitjana
|
||
CONTEXT DEL CAS
|
|||
Nivell de les alumnes
|
Penúltim semestre de la llicenciatura de Psicopedagogia
|
||
Àrea/Unitat
|
Psicopedagogia
|
||
FITES EN LA
HISTÒRIA
|
|||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
. Avaluació inicial (de caràcter introductori, per
determinar els nostres coneixements previs i situar-nos amb el treball que es
realitzarà)
.PAC1 Debat (argumentacions donades segons una posició
determinista assignada seguint el model Toulmin)
. PAC2 Informe de síntesis (sintetitzar en forma de
mapa conceptual els conceptes treballats CTS i àmbit, abast, evolució i
fonamentació de la TE i informe argumentatiu demostrant si hem experimentat
un canvi conceptual respecte els coneixements exposats en l'avaluació
inicial)
. PAC3 Projecte TIC i aprenentatge significatiu
(disseny i posada en pràctica d'una activitat d'E-A utilitzant les TIC i que
respongui a la resolució d'un problema tot propiciant en els destinataris un
procés d'aprenentatge constructiu i significatiu)
|
||
Nivell d'aprenentatge esperat
|
Experimentar un canvi conceptual que doni pas a una
reorganització i complexificació dels esquemes mentals inicials en un procés
d'aprenentatge significatiu que ens apropi a la nostra realitat professional
i ens inici en la dinàmica pròpia de la investigació-acció a través dels problemes significatius que sorgeixin.
|
||
Tipus d'activitat
|
Activitats tant teòriques com pràctiques d'E-A i també avaluades ( a excepció de l'avaluació
inicial)
|
||
ACTIVITATS DEL
CAS
|
|||
Tecnologies utilitzades
|
Ordinador personal, recursos web 2.0, programari
cmaptools
|
www.blogger.com
http://www.google.es/
http://cmap.ihmc.us/
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
S'exigeix des de l'assignatura. Tenen la seva fonamentació.
Cmap per representar enlcanvi conceptual, recursos web 2.0 per compartir,
treballar i avaluar conjuntament la feina feta i l'aprenentatge efectuat.
|
||
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a
realitzar)
|
Compromís cognceptual previ, compromís cognitiu,
contextualitzar, col·laborar, argumentar, representar gràficament, explorar,
qüestionar, reconstruir, analitzar, reflexionar, avaluar
|
||
Dificultats trobades
|
Algunes però gràcies a les quals he après. Dificultats
tècniques/procedimentals (esbrinar com fer els mapes amb el cmaptools) i
conceptuals (en relació a mites i determinismes).
|
||
Ajuda/col·laboració emprada
|
A través dels espais d'intercanvi a l'aula amb la resta
de companys/es (fòrum, espai debat). Orientació de la consultora a través del
tauler i la resolució dels dubtes que s'han anat plantejant.
|
||
Rol de la professora/consultora
|
Orientadora. Fer visibles els objectius , propòsits de
l'activitat i el procediment que han de seguir. També presentar la
utilització i característiques del mitjà (google docs)
|
||
El meu rol (estudiant)
|
Actiu, constructiu, intencional, conextualitzat,
col·laboratiu, conversacional, reflexiu (principis d'un aprenentatge
significatiu definits per Jonassen, 1999)
|
||
RESULTATS
|
|||
Observacions
|
De manera progressiva he anat experimentat un canvi
conceptua.
|
||
Avaluació de l'aprenentatge
|
No només he ampliat conceptes sinó que n'he aprés reestructurant molts i donant pas a un nou coneixement més
complex amb la mediació tecnològica.
|
||
Lliçó que he après
|
Tot aprenentatge significatiu exigeix d'unes condicions
o principis. S'han d'aprofitar els problemes/ els dilemes cognitius perquè
són els que permeten evolucionar i construir nous aprenentatges més complets
i complexos. Les TIC poden ser un gran recurs per potenciar la construcció
del coneixement i arribar a aprenentatges significatius sempre i quan es dissenyi
tenint en compte les característiques del context, agents, mitjans i
continguts.
|
HISTÒRIA COMPLERTA
Entrevistador: m'agradaria demanar-te que comparteixis la teva història sobre el procés d'aprenentatge que has experimentat al llarg d'aquest semestre cursant l'assignatura NTICEDU. En què han consistit les activitats que has realitzat?
Jo: primer que tot vam haver de realitzar una autoavaluació inicial de caràcter introductori per determinar els nostres coneixements previs i situar-nos amb el treball que posteriorment havíem de realitzar. La primera PAC va ser un debat que havíem de preparar conscientment off-line amb la lectura i anàlisi d'articles i el material web i en paper de l'assignatura. Des d'una posició prèviament assignada per la consultora vam haver de defensar argumentacions tot seguint el model de Toulmin elegint dos o tres fils de debat. A la PAC2 vam haver de fer un informe de síntesis amb un mapa conceptual representant les relacions entre els conceptes treballats fins aleshores i reflexionar i argumentar entorn si havíem experimentat o no un canvi conceptual respecte els coneixements previs exposats a l'avaluació inicial. L'última PAC, el projecte, ens va demanar de dissenyar i portar a la pràctica una activitat d'E-A mediatitzada per les TIC aplicant tots els coneixements adquirits al llarg de l'assignatura a un problema real i significatiu sorgit en el nostre context professional i/o personal. Tant al final de la PAC1 com al final de la PAC3 vam haver de valorar a un company/a. Aquest tipus d'avaluació de CaC m'ha ajudat a millorar les activitats tenint en compte que tenia clar què havia de fer i què seria avaluat des de la confecció de les mateixes.
Entrevistador: quins recursos TIC has utilitzat i quin paper han tingut en el teu procés d'aprenentatge?
Jo: les TIC han tingut un paper mediador constant al llarg de tot el procés d'aprenentatge. Vam utilitzar el cmaptools per fer el mapa conceptual requerit a la PAC2. Penso que és una eina molt útil per plasmar de manera gràfica l'esquema mental sobre qualsevol coneixement que al mateix temps possibilita establir relacions entre conceptes donant lloc a una reorganització d'elements/d'estructures antigues per arribar a un aprenentatge significatiu del material d'estudi. Hem utilitzat també recursos de web 2.0, en concret la creació d'un bloc que hem fet servir com a portafoli. A través d'aquest he anat compartint tot el procés de canvi conceptual que he experimentat.
Entrevistador: com definiries el teu rol com a estudiant?
Jo: basant-me en els 7 principis que defineixen l'aprenentatge constructiu (Jonassen, D., 1999), afirmaria que ha estat actiu, col·laboratiu, conversacional, constructiu, intencional i contextualitzat. Actiu perquè m'he compromès i m'he fet responsable activa del meu procés d'aprenentatge; col·laboratiu perquè els companys de l'aula hem treballat junts exposant-compartint mapes conceptuals, debatent i intercanviant aportacions; conversacional perquè s'ha donat un espai a la interacció social i al diàleg més enllà dels espais creats expressament per a una activitat. Reconec però que no he utilitzat gaire aquests espais en referència al fòrum. Constructiu peruquè he anat incorporant i reestructurant els coneixements previs cap a un nivell de reorganització superior a l'inicial; intencional i reflexiu perquè he mantingut l'interès fent front als conflictes que s'anaven presentant. Ha estat també un procés contextualitzat perquè totes les activitats han estat significatives i ben exposades d'acord amb uns objectius i criteris d'avaluació. Progressivament he experimentat no només una amplicació de conceptes sinó també una reestructuració en un vertader canvi conceptual.
Entrevistador: quins diries que són els punts clau per arribar a aquest aprenentatge significatiu segons la teva experiència al llarg de l'assignatura?
Jo: el treball individual, en el sentit d'adquirir un compromís conceptual d'uns coneixements previs que cal millorar i un compromís cognitiu en el sentit de posar en marxa estratègies com l'anàlisi, la reflexió, l'argumentació; la interacció sorgida amb els companys, sobretot a l'espai debat que va representar un espai de col·laboració i argumentació molt enriquidor en la construcció dels coneixement que havíem d'anar aprenent; la utilització de recursos TIC que anteriorment he descrit i que han adquirit un paper mediador i la tasca efectuada per la consultora que ha acompanyat el procés d'aprenentatge de tots els alumnes donant les bastides necessàries per encaminar-nos a la consecució d'un veritable aprenentatge significatiu.
Entrevistador: t'has trobat en alguna dificultat?
Jo: sí, a més crec que és positiu. Trobar-se amb dificultats, si es saben aprofitar, serveix per aprendre des de la significativitat. M'he n'he trobat tant a nivell de contingut com de mitjans. Les relacionades amb el contingut han estat aquelles que precisament he reestructurat. Conceptes que els entenia d'una manera però que arran del treball efectuat els que qüestionat (creant en mi incialment un conflicte cognitiu) per després reestructurar-los totalment. A nivell de mitjà han estat en quant a utilització de les TIC: familiaritzar-me amb el quadre d'edició de flextes del cmaptool i esbrinar com modificar aspectes de la configuració d'un bloc quel com que fa que ara m'enfronti d'una manera més oberta en la utilització de qualsevol altre recurs, sense por a anar tocant botonets!
Entrevistador: quina lliçó has après?
Jo: l'assignatura m'ha desmostrat que tot aprenentatge significatiu exigeix d'unes condicions i principis i que els problemes/dilemes cognitius són bàsics per evolucionar, per aprendre i construir nous coneixements més complerts. Les TIC poden ajudar en aquest procés per potenciar la construcció del coneixement i arribar a aprenentatges significatius sempre i quan es tinguin en compte les característiques del context, agents, mitjans i contingut.
Entrevistador: per acabar, què creus que ha pretès l'assignatura com a objectiu final?
Jo: implicar als estudiants en el propi procés d'aprenentatge fent-nos experimentar en primera persona tot un procés d'aprenentatge significatiu amb la finalitat última d'apropar-nos a la realitat professional del camp de la Psicopedagogia a través del plantejament de problemes, situacions que demanen unes habilitats, aptituds i un treball que no obvia les noves tecnologies com ens constituents de la nostra realitat en un procés que definiria d'investigació-acció.
Bon dia Esther, he vist que ja has fet els casos en kite. Tinc un dubte sobre la part de l'entrevista que potser és molt absurd: les preguntes ens les podem inventar segons el que vulguem o haguem d'explicar del cas oi?
ResponEliminaGràcies i felicitats per la feina feta, ja saps que diuen: La feina feta no té destorb!
Bon any 2013!
Hola Laura. Perdona per no contestar. Arribo tardd... no em vaig percatar de que hi havia un comentari. He obert ara el correu i he vist que tenia aquest missatge. Sorry :(
ResponElimina