La PAC3 representa el disseny,
aplicació i avaluació d'una activitat d'ensenyament-aprenentatge desenvolupada
a través de les TIC. M'he centrat en un disseny instructiu senzill que sorgeix com a
conseqüència de la presentació d'una activitat d'aprenentatge que han de
realitzar dues alumnes de manera col·laborativa. D'acord amb les seves pròpies circumstàncies, la tasca els hi presenta un problema significatiu que es podria resumir en QUAN
i ON la fan i COM. Aquestes
qüestions són les que els hi permeten pensar i buscar diferents camins i
solucions que mediatitzades en aquest cas per la meva intervenció les condueix
al AMB QUÈ I PER QUÈ. El més important de la tasca i del recursos tecnològics
emprats en l'activitat és incorporar a les alumnes en una acció perfectiva en
la què la seva participació activa, constructiva, reflexiva i avaluativa sigui
la base de la seva actuació flexibilitzant temps i espai.
A continuació adjunto el disseny de l'activitat que he portat a terme.
TÍTOL: com ens ho fem per fer la narració conjuntament?
DESCRIPCIÓ DELS AGENTS: una alumna de 2n d’ESO i una alumna de 3r d’ESO amb sordesa que
estudien a dos IES diferents (a uns 35 km de distància). La logopeda del CREDA, jo
mateixa, que les atenc i que adquiriré el paper de mediadora. La tecnologia que
emprarem serà l’ordinador i Internet. Obrirem cadascuna un compte a Google per
treballar amb el google docs.
Contextualitzo
amb més detall. Aquest curs escolar estic atenent a dos noies sordes
implantades des dels dos anys d’edat. Actualment estan cursant ESO. Totes dues
tenen un PI que anomenaríem "burocràtic", és a dir, no tenen una
adaptació significativa d’objectius i continguts de treball de les diferents
àrees, tot i que sí certes adaptacions metodològiques i d’avaluació. Les dues
presenten un comportament lingüístic normalitzat de manera que en quant a
llenguatge són capaces de produir oracions complexes amb una parla totalment
intel·ligible i una prosòdia bastant normalitzada. El seus principals problemes
recauen en la comprensió lectora i en l’expressió escrita, aspectes en els què
intervinc. Dintre de l’expressió escrita tenen dificultats per organitzar un
text, sent la coherència i la cohesió dos punts amb els que tenen problemes.
També tenen dificultats en quant a l’aspecte morfosintàctic (utilització de
pronoms, preposicions, errors amb els temps verbals). A classe, en atenció
individualitzada, portem a terme diverses activitats per treballar tots aquests
aspectes. Tot i així, veig que és necessari que aquest treball que realitzo per
igual amb les dues s’ha de realitzar d’una manera més interactiva,
col·laborativa i constructiva perquè és la manera de potenciar la seva autonomia
i capacitat autocorrectiva en els seus escrits, de manera que la meva figura
com a mediadora passi a un pla més orientatiu i no tant instructiu. Després són
elles soles les que s’han d’enfrontar a la redacció en els exàmens o a les
tasques diàries sense la meva intervenció. El meu objectiu últim és doncs, que
totes les tècniques, orientacions, exercicis, eines... que fem servir a classe
siguin capaces d’utilitzar-les per elles mateixes en un procés d’autoreflexió i
d’autovaloració de les seves produccions. Per potenciar-ho he considerat que un
cop treballats els previs seria molt positiu que les dos apliquessin l’aprés en
la redacció conjunta d’un text narratiu (tipologia que hem anat treballant
durant les últimes setmanes). Penso que constituiria una primera aproximació
a l’objectiu plantejat en un procés més autònom en el què les dues haurien
d’ajudar-se i corregir-se per produir un text el més coherent i cohesionat
possible.
2.3 DESCRIPCIÓ DEL PROBLEMA: en un primer moment, quan plantejo la tasca, el problema de les
noies recau en el quan i on es troben per fer l'activitat. El fer de
"coescriptores" les ha motivat però veuen que no serà fàcil trobar el
lloc i el moment per trobar-se: viuen a una distància considerable, uns
institut fa jornada intensiva i l'altre jornada partida de manera que no totes
les tardes poden quedar, cadascuna per la seva part fa activitats
extraescolars, necessiten que algun dels seus pares o mares les portin amb el
cotxe si han de quedar...però de fet
aquest problema de temps i lloc les condueix al problema base, al que realment
m'interessa a mi com a mediadora, el COM. Totes dues em van
comentar de seguida la possibilitat de fer la tasca o bé per messenger, per
Skype o per correu. D'acord amb la classificació explicada per Jonassen en el
material d'estudi, considero que estem
davant un problema mal estructurat, fruit del context i que s'hagués pogut
donar amb un altre tipus d'activitat, quelcom que al mateix lloc fa que les
alumnes puguin trobar-hi diferents solucions.
La
idea de treballar a través del correu no em va semblar mal enfocada. El que
pretenc precisament és que treballin sobre un text, que en reflexionin, que el
rellegeixin, que en facin totes les modificacions possibles per dotar-lo de
l'estructura adequada a la tipologia treballada, que en detectin els errors
morfosintàctics en els seu propi procés de redacció i que el valorin com un
conjunt que ha de tenir una coherència i cohesió. Tot i així vaig pensar que
seria necessari que jo (encara que no intervingui en l'orientació de la
redacció) pogués seguir l'evolució del text des de l'esborrany fins la redacció
final. En canvi a elles, els hi vaig exposar que el fet de treballar per correu
o messenger no resulta del tot factible si tenim en compte que s'haurien d'anar
enviant múltiples versions de tot allò que anessin corregint, reestructurant
i/o ampliant i que seria més còmode que poguessin treballar totes dues en un
mateix document en el què tot canvi quedés automàticament guardat. El messenger
o l'skype em semblen bé per intercanviar opinions, impressions si ho creuen
necessari en un moment que puguin coincidir en el temps, però que l'eina de
treball que millor els hi funcionaria seria un google docs. Cap de les dues
coneixien l'eina però penso que estan sobradament preparades per fer-lo servir
ja que parteix d'una barra d'edició similar al word. A més no fa falta ni que
es facin un compte al gmail perquè ja el tenen. Disposen també del seu propi PC
notebook. Així doncs, seguint amb la classificació exposada per Jonassen en el
material d'estudi, crec que és un problema
de complexitat senzilla. Som tan sols tres agents implicats els quals sabem
quina és la nostra funció i tasca i per tant és fàcil preveure'n el
comportament i a més a més les variables són restringides i no comporten cap
complicació. Així en referència a l'especificitat del problema, puc assegurar
que és un problema situat. Les noies
dominen l´ús de l'ordinador i el google docs és una eina senzilla per tenir
característiques d'edició similars a un word. Requerirà doncs, que apliquin els
coneixements adquirits en quant a estructuració i organització de la informació
en la redacció i que ho portin a terme d'una manera col·laborativa i
co-correctiva.
2.4 MANERA COM ES PLANTEJA EL
PROBLEMA ALS APRENENTS: donaria importància als
plantejaments suggerits per les noies un cop descartada l'opció de "quedar
de manera presencial". Els faria visible l'objectiu de l'activitat, el que
pretenc pròpiament amb la tasca encomanada per descartar també l'opció de l'Skype.
No busquem un treball de comprensió oral i expressió oral, sinó un treball
reflexiu entorn l'expressió escrita. Recolzaria la idea del correu, ja que
s'ajusta al que busco però els hi mostraria el funcionament del google docs per
a que se n'adonessin que és més eficaç i sobretot ajuda a optimitzar temps en
quant a les modificacions perquè estalvia la necessitat de fer vàries versions.
Tot i així, em sembla igualment positiu que en cas d'aclariments contactessin
via messenger, skype o que intercanviessin informació a través del correu, no
els hi puc vetar aquesta possibilitat però han de tenir en compte que el que
s'avalua és l'ultima versió guardada en el doc. compartit d'acord amb la data
de lliurament.
2.5 CONTEXT DE L'ACTIVITAT: l'activitat no la faran en hores d'atenció directa de logopèdia sinó
que serà una tasca que hauran de realitzar a casa, una tasca pròpiament de
deures. Tindran una setmana per deixar-la enllestida. En el document de treball compartit que enviaré apareixerà una
seqüència de fets amb uns personatges implicats- a mode de vinyetes- que
representaran el fil argumental de la narració. A partir de les imatges elles
hauran de donar cos a la narració. Tot i que tindré en compte la seva
creativitat, em centraré sobretot amb l'expressió (estructura, coherència,
cohesió, morfosintaxis).
Passada
la data establerta no podran fer modificacions. Jo m'encarregaré de guardar al
meu PC l'ultima versió dipositada. El
mateix dia que enviï el google doc. que han d'editar, enviaré també un altre
document compartit a mode d'autoavaluació que hauran d'omplir entre les dues
després de la data d'entrega de la narració. No és nou per a elles, ja que
després de cada text que redacten sempre l'analitzen en base als aspectes
treballats. L'autoavaluació final sempre consisteix en una sèrie de preguntes
de resposta tancada (Sí o No) relacionades amb l'estructura del text, aspectes
morfosintàctics i ortogràfics. Exemple: He estructurat el text per paràgrafs?
Es distingeix clarament el plantejament, nus i desenllaç?, He utilitzat
connectors per seqüenciar la informació?, He utilitzat pronoms evitant la
repetició de noms?, He utilitzat correctament els temps verbals? Després a
classe, amb cadascuna d'elles, ja en atenció directa comentarem el text en base
als criteris d'avaluació. He considerat que enviaré el document d'autoavaluació
el mateix dia que s'obri el plaç d'edició ja que és una manera de que tinguin
en compte a l'hora de redactar tots els continguts treballats prèviament i
posin en marxa les estratègies necessàries al llarg de la redacció per a
adequar-se als criteris avaluatius.
2.6 CARACTERÍSTIQUES DE LES
APRENENTS: com ja he especificat en l'apartat b, són
dues noies sordes amb un implant coclear que segueixen el currículum ordinari
però que tenen dificultats en quant a l'àmbit de comprensió lectora i expressió
escrita. Presenten una actitud participativa i estan motivades per la tasca.
2.7 COMPETÈNCIES ESPECÍFIQUES
QUE HAN D'ASSOLIR O DEMOSTRAR
·
Competència comunicativa, lingüística
(expressar-se correctament per escrit)
-
Organitzar un text millorant la seva coherència i cohesió d'acord amb el
treball previ realitzat i d'acord amb la seva tipologia.
-
Adquirir coneixements lèxics i morfosintàctics propis de la seva competència
lingüística i millorar-los.
·
Competència d'aprendre a aprendre
- Planificar,
utilitzar estratègies per seqüenciar, organitzar i reflexionar entorn les
produccions escrites pròpies i alienes.
·
Tractament de la informació i competència digital
- Manejar les TIC com a eines que permeten col·laborar en la producció
de tasques en un procés de construcció conjunta de significats.
·
Competència d'autonomia i iniciativa personal
- Adquirir una actitud responsable i col·laborativa en tant i quant
l'èxit de la tasca depèn de la implicació proporcional de les dues.
- Adquirir una actitud reflexiva i d'anàlisi per autocorregir-se.
2.8 CONTINGUTS
Conceptes
|
Procediments
|
Actituds
|
- Estructura dels textos narratius.
- La coherència.
- La cohesió.
-La morfosintaxi (pronoms, preposicions, temps verbals)
- Funcionament i finalitat del google docs.
|
- Confecció col·laborativa d'un text narratiu
- Detecció i correcció de les errades que vagin sortint durant el
procés.
- Utilització del google docs.
|
- Esforç en la millora i ampliació dels seus escrits.
- Anàlisi i implicació en l'autocorrecció.
|
2.9 PREVISIÓ DE LA SEQÜÈNCIA D'ACTIVITATS
En primer lloc crearé el document compartit amb les imatges
seqüenciades. El compartiré amb les dues noies i al llarg d'una setmana hauran
de redactar un text narratiu d'acord amb el fil argumentatiu que reflecteixen
aquestes vinyetes.
Un cop finalitzada la data de redacció, de manera conjunta hauran
d'omplir un document compartit d'autoavaluació, similar a la resta de documents
autoavaluatius que fem servir en els exercicis d'expressió escrita. El retorn i
autoavalaució finalitzarà en l'anàlisi que en farem individualment a classe amb
cadascuna d'elles.
2.10 FONAMENTACIÓ
PSICOPEDAGÒGICA DEL DISSENY I VINCULACIÓ DELS CONTINGUTS AMB AQUESTA
ASSIGNATURA: l’ús del google docs
per al disseny d’aquesta activitat té com a finalitat que les noies aprenguin
de manera activa, comprometent-se en el seu procés d’aprenentatge. Aprendre és
un procés totalment social i dialògic i per això vull brindar l’oportunitat de
que les alumnes a més d’interaccionar amb els propis continguts d’aprenentatge
ho facin entre elles en tasques contextualitzades que els hi mostrin clarament
la intenció i l’objectiu que es persegueix. Pretenc a més que aprenguin de
manera participativa, comprometent-se en el seu procés d'aprenentatge dintre
d'un treball constructiu i col·laboratiu en el que han d'emprar totes les seves
habilitats d'expressió escrita per arribar a un objectiu comú: la producció
d'una narració ben estructurada, coherent i cohesionada. La reflexió ha de ser
constant i no només en el moment final de l'autoavaluació sinó també en les
decisions i modificacions efectuades al llarg de l'edició del document.
D'acord amb els principis de l'aprenentatge significatiu (David
Ausubel, 1986), per aprendre ja sigui un concepte, un procediment, una
valor...ha d'haver-hi una quantitat d'informació de base sobre la que es pugui
actuar. En el cas de les alumnes aquesta base existeix. No són idees prèvies o
preconceptes sinó un coneixement més estructurat (treballat en les sessions
logopèdiques d'atenció individualitzada) entorn el procediment de la redacció
de la narració. Aquest contingut de caire procedimental ha de ser potencialment
significatiu i susceptible de donar lloc a la construcció de significats. Per
això la tasca presentada té un significativitat lògica però també psicològica
de manera que la puguin treballar i insertar en els esquemes mentals que han
construït amb la resta d'activitats prèvies.
A més, per a que es doni aprenentatge significatiu Ausubel assenyala
que l'alumne ha de ser capaç de donar-li un sentit a allò que està aprenent.
Per aquest motiu crec que és molt important fer visible els objectius i
propòsits de l'activitat en sí; és aquí on recau el meu paper com a mediadora.
Els significats que finalment acaben construint les alumnes són el resultat de
la interacció entre tres elements: contingut d'aprenentatge, intercanvi entre
els alumnes i mediació docent. Tot això ha d'anar lligat a eines que permetin
desenvolupar les habilitats que els portaran a aprendre a aprendre. Així doncs, les alumnes han de saber què han
d'aprendre, per què ho han d'aprendre, com ho han d'aprendre i amb què ho poden
aprendre.
2.11 PROCEDIMENTS I CRITERIS
D’AVALUACIÓ: al llarg del curs distingim tres moments
avaluatius: l’avaluació inicial, l’avaluació continuada i l’avaluació final.
L’avaluació final, en el cas d’aquestes nenes que ja tenen un comportament
lingüístic normalitzat i que no cal extreure’n el seu perfil, consisteix en
passar-los-hi proves de competències bàsiques (ACL i/o models similars a les
proves avaluatives de competències bàsiques a primària i ESO) que permeten
situar-nos en el nivell lecto-escriptor que presenten i establir els objectius
de treball en la seva programació i resposta educativa. En l’avaluació final
els instruments i el procediment és el mateix però en aquest cas avaluem en
funció dels objectius establerts en la seva programació.
L’activitat dissenyada representa una activitat de treball i no
d’avaluació (no hi ha nota, ni valoració); una tasca més de les que realitzem a
classe dintre del treball diari i que ens permet veure com treballen, com
aprenen, quines dificultats es troben les alumnes. Aquesta i la resta
d’activitats d’intervenció pròpiament són les corresponents a l’avaluació continuada/
seguiment continuat. Cadascuna d’elles les analitzem en funció d’uns criteris
d'avaluació acordes amb els objectius plantejats per activitat.
Tenint en compte les competències que pretenc que assoleixin i els
continguts establerts, els criteris d’avaluació d’aquesta activitat són els
següents:
- Conèixer l’estructura d’un text
narratiu.
- Organitzar un text dotant-lo de
coherència i cohesió.
- Aplicar els coneixements lèxics,
morfosintàctics i ortogràfics propis de la seva competència lingüística.
- Produir textos utilitzant les TIC
com a eina de construcció de coneixement i d’interacció amb els altres en un
treball col·laboratiu.
- Autocorregir-se, reflexionar,
analitzar les seves produccions.
2.12 PREVISIÓ DE
TEMPORALITZACIÓ: penjaré el document dimecres 12 de
desembre. Tindran una setmana per confeccionar la narració i editar-la les
vegades que creguin necessàries fins dimecres 19 de desembre a les 00.00. Al
dia següent despenjaré el document. Entre el 20 i 22 de desembre hauran
d'omplir el goog doc. referent a l'autoavaluació. Dimarts 8 de gener comentaré
i analitzaré amb cadascuna d'elles en hora d'atenció directa el text i
l'autoavaluació.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada