DOCUMENT
COMPARTIT PER TREBALLAR L'EXPRESSIÓ
ESCRITA (Google docs)
|
|||
Síntesi
destacant l'aprenentatge que es pretén
|
|||
Una logopeda utilitza el google docs amb les seves
alumnes amb deficiència auditiva per a que apliquin els coneixements
adquirits en quant a tipologia textual, morfosintaxi, ortografia, coherència
i cohesió en un treball col·laboratiu que els hi permeti reflexionar al
voltant de les seves produccions i autocorregir-se per esdevenir autònomes en
la redacció dels seus escrits i millorar-los.
|
|||
ÍNDEX
|
CONTINGUT
|
OBSERVACIONS
|
|
CONTEXT GENERAL
|
|||
Experiència en ensenyament
|
2 anys
|
||
Experiència/Nivell d'expertesa en l'ús de TIC
|
Les fan servir a classe i a casa. Disposen d'un PC
notebook cada una d'elles.
|
||
Tipus de centres
|
Dos IES
|
||
Localització del centre
|
Els IES estan situats a dos pobles petits a una
distància de 35 km.
|
||
Connexió
|
Internet (tant a les seves cases com al centre)
|
||
Localització dels recursos tecnològics
|
Cada noia disposa del seu PC notebook i connexió a
internet tant des de casa com des del centre
|
||
Situació socio-econòmica de les alumnes
|
Classe mitjana
|
||
CONTEXT DEL CAS
|
|||
Nivell de les alumnes
|
2n i 3r d'ESO
|
||
Àrea/Unitat
|
Atenció logopèdica (CREDA)
|
||
FITES EN LA
HISTÒRIA
|
|||
Activitats planificades a la sessió o unitat
|
Redacció d'una narració
|
||
Nivell d'aprenentatge esperat
|
Redactar una narració el suficientment coherent,
cohesionada i estructurada atenent al CL (comportament lingüístic de les
noies)
|
||
Tipus d'activitat
|
Activitat d'aprenentatge d'expressió escrita
|
||
ACTIVITATS DEL
CAS
|
|||
Tecnologies utilitzades
|
Pc notebook, google docs.
|
http://www.google.es/
(DRIVE)
|
|
Raó per la qual la fa servir
|
Va treballar amb recursos de web 2.0 a l'assignatura
NTICEDU dins dels estudis de psicopedagogia a la UOC
|
||
Naturalesa de les activitats (tasques cognitives a
realitzar)
|
Reflexionar, analitzar, autoavaluar i corregir les
produccions escrites que vagin introduint.
|
||
Dificultats trobades
|
|||
Ajuda/col·laboració emprada
|
Les dues noies havíem de portar a terme la tasca de
manera col·laborativa.
|
||
Rol de la logopeda
|
Orientadora. Fer visibles els objectius , propòsits de
l'activitat i el procediment que han de seguir. També presentar la
utilització i característiques del mitjà (google docs)
|
||
Rol de les estudiants
|
Col·laborativa, activa, reflexiva (autoavaluativa i
autocorrectiva), contextulaitzada, intencional, constructiva
|
||
RESULTATS
|
|||
Observacions
|
Les alumnes porten a terme la tasca.
|
||
Avaluació de l'aprenentatge
|
Autoavaluació que les noies han d'omplir a través d'un
document compartit i posada en comú en sessió d'atenció logopèdica.
|
||
Lliçó apresa per la logopeda
|
Proposar fer l'activitat bastant abans de la
finalització d'un trimestre.
|
HISTÒRIA COMPLERTA
Entrevistador: m'agradaria demanar-te que compartissis la història sobre el projecte del treball de l'expressió escrita amb la utilització de les TIC amb l'alumnat sord. Com sorgeix portar-lo a terme?
Logopeda: sorgeix com a conseqüència de la presentació que faig d'una activitat d'E-A que han de realitzar dues alumnes meves amb deficiència auditiva. Tot i que tenen un comportament lingüístic normalitzat presenten dificultats en l'expressió escrita (estructuració, coherència, cohesió, morfosintaxi).
Entrevistador: en què consisteix l'activitat?
Logopeda: bé, l'activitat consisteix en fer una narració de manera col·laborativa, és a dir, han de fer de coescriptores d'una petita història a partir del fil argumental reflectit en unes vinyetes seqüenciades. El problema però és que les dues noies no estudien al mateix centre ni viuen a la mateixa població. Diguem que aprofito aquesta circumstància que per a elles és un problema significatiu en termes de QUAN i ON fan l'activitat per encaminar-les amb el AMB QUÈ i PER QUÈ.
Entrevistador: és aquí on suposo que entra el paper de les TIC.
Logopeda: sí. Havia de buscar un recurs que evidentment flexibilitzés el problema de l'espai i el temps però que permetès incorporar a les alumnes en una acció perfectiva en la que la seva participació fos activa, amb un vertader compromís conceptual i cognitiu, per ser reflexiva i constructiva. El google docs, l'eina que vaig fer servir, crec que és una de les més encertades donades les circumstàncies contextuals i el procés d'aprenentatge que volia engegar. Aquest recurs de web 2.0 permet crear una xarxa d'usuaris possibilitant un aprenentatge totalment dialògic en el que pujar, compartir, modificar informació i guardar tot canvi de manera automàtica.
Entrevistador: quin era l'objectiu últim de l'activitat amb la mediació de les TIC?
Logopeda: que les alumnes apliquessin els coneixements i continguts treballats de morfosintaxi, tipologia textual, ortografia...sense la meva intervenció directa. Buscava que integressin tot el treballat donant pas a la creació d'un text coherent, cohesionat i estructurat i que s'endinssessin en un procés reflexiu i autocorrectiu per esdevenir més autònomes i en definitva millorar en expressió escrita adquirint l'hàbit de repassar QUÈ HE ESCRIT, COM HO HE ESCRIT, COM HO HE LLIGAT I COM HO HE ESTRUCTURAT. La intenció era doncs, provocar un canvi conceptual en el sentit d'integar i reconceptualitzar tots els aspectes lingüístics treballats.
Entrevistador: com vas posar-ho en marxa?
Logopeda: primer que tot vaig descarregar-me el google drive per poder crear els google docs. No va ser necessari que les noies es fessin un compte a google perquè ja en tenien un de fet. La tasca la van realitzar al llarg de l' última setmana del primer trimestre. El dia abans de la data de començar a editar vaig enviar tres google docs. El primer d'aquests era la il·lustració seqüenciada que mostrava el fil de l'argument: uns personatges, una situació, un lloc. Era un document sense permís d'edició, merament expositiu. En el segon document vaig posar l'enunciat de la tasca a continuació de la qual havien d'anar redactant la narració. El tercer era un autoavaluació que havien d'omplir després de la data de lliurament, és a dir, un cop la narració ja estés redactada i revisada per últim cop. Consistia en una sèrie de preguntes de resposta tancada (Sí o No) relacionades amb l'estructura del text, aspectes morfosintàctics, ortogràfics. Per exemple: He estructurat el text per paràgrafs? hem utilitzat connectors temporals? hem fet ús de pronoms i els hem utilitzat correctament?
Entrevistador: si l'autoavalució l'havien d'omplir després de la narració, per quin motiu vas enviar-la juntament amb els primers documents i no al final? Hi ha un motiu explícit?
Logopeda: sí, era la manera de que tinguessin en compte a l'hora de redactar tots els continguts treballats prèviament i que possessin en marxa les estratègies necessàries al llarg de la redacció per adequar-se als criteris avaluatius.
Entrevistador: com va transcorre la confecció de l'activitat per part de les noies?
Logopeda: van fer un total de 5 modificacions. No van tenir dificultats en quant al mitjà. Tot i que no coneixien amb anterioritat el google docs no els va representar cap problema ja que té una barra d'edició similar al word. Es va notar que es van guiar pels criteris d'avaluació i que repassaven el text cada vegada que entraven. Es van centrar sobretot en allò que saben que tenen més dificultats: pronoms i connectors. Van portar a terme la tasca de manera interactiva i col·laborativa i estis satisfeta perquè van posar en marxa estratègies cognitives com la reflexió, qüestionament i correcció que no utilitzen de manera tan activa quan estan en atenció individualitzada davant una fitxa.
Entrevistador: quin va ser el teu rol, la teva funció en tot aquest procés?
Logopeda: de mediadora fent visible prèviament l'objectiu de la tasca. Crec que és bàsic per a que les noies es situessin i apliquessin els coneixements i estratègies necessàries per portar-la a terme. De fet, vaig dedicar una sessió de treball per contextualitzar la tasca. Per a que l'aprenentatge sigui realment significatiu les alumnes han de saber què han de fer i sobretot per què i amb què.
Entrevistador: quina valoració en fas de l'aprenentatge aconseguit per les noies amb la mediació de les TIC? Canviaries alguna cosa?
Logopeda: diria que han estat protagonistes d'un procés actiu i conscient amb un compromís conceptual i cognitiu persistent col·laborant i reflexionant entorn el que anaven refactant. La tasca mediada a través del google docs les ha ajudat a donar-los-hi significativitat, a posar en marxa aquestes estratègies cognitives d'autoavaluació, redacció, correcció i a conjuminar en un mateix mapa mental molt més ampli i complex els coneixements previs treballats prèviament a les sesssions individuals donant pas a un procés d'aprenentatge constructiu i aconseguint donar-hi significativitat. Com a canvis sí que en portar-hi a terme un en relació al període en que ho vaig posar en marxa. Proposaria fer activitats com aquesta abans de la finalització d'un trimestre. Les noies anaven bastant carregades de feina amb exàmens i treballs i penso que és millor buscar un moment en que vagin més relaxades i puguin dedicar-hi més temps.
Entrevistador: gràcies.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada